Määritellään aluksi mitä viestintä tarkoittaa. Se on ajatusten,
tunteiden, viestien, tarinoiden ja tiedon vaihtamista erilaisten kanavien ja välineiden
avulla.
Viestimme jatkuvasti, myös tiedostamattamme. Viestinnästämme
noin 70 prosenttia on non-verbaalista. Olen huomannut, että usein ihmisten
eleistä ja ilmeistä voi päätellä jopa enemmän kuin sanoista. Viestintä onkin
haasteellista, sillä teemme sitä koko aika, vaikka emme edes tiedosta sitä.
Viestinnän teoriat
Organisaatiokäyttäytyminen
- painotetaan kulttuuria, ihmissuhdenäkökulmaa ja
valtanäkökulmaa
Diskurssiteoria
-kieli toimii organisaation rakentajana
Viestinnän tasot
Opin, että viestinnän tasoja ovat kahden välinen viestintä,
pienryhmäviestintä, yhteisöviestintä ja joukkoviestintä. Kolmea ensimmäistä voidaan toteuttaa ihmisten
välillä suoraan tai välillisesti. Joukkoviestintä tarkoittaa viestintää yhdeltä
monille. Viesti leviää laajasti kaikkien saataville eli yleisö on suuri ja
anonyymi. Viestintää lähettää tässä organisaatio, ei yksityishenkilö.
Työyhteisöviestintä
Työyhteisöviestinnän työkaluja ovat esimerkiksi kokoukset,
intranet, viikkotiedote, henkilöstölehti ja perehdyttämistilaisuudet. Nämä ovat
tärkeitä organisaation toiminnan kannalta.
Luennolla opin, että viestintä liittyy myös markkinointiin
ja brändäykseen. Brändit tekevät valinnan asiakkaan kannalta helpommaksi.
Brändeillä on suuri merkitys, koska totta kai ihmiset haluavat ostaa
tuotteen/palvelun joka on brändiltään tunnettu ja luotettava. Ihmiset ovat
valmiita maksamaan suuriakin summia saadakseen juuri tietyn merkkisen tuotteen,
vaikka ”huonompaa” merkkiä olevan ja täysin vastaavan tuotteen saisi paljon
halvemmalla.
-Jenni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti