maanantai 5. joulukuuta 2016

Viestinnän johtaminen

Määritellään aluksi mitä viestintä tarkoittaa. Se on ajatusten, tunteiden, viestien, tarinoiden ja tiedon vaihtamista erilaisten kanavien ja välineiden avulla.
Viestimme jatkuvasti, myös tiedostamattamme. Viestinnästämme noin 70 prosenttia on non-verbaalista. Olen huomannut, että usein ihmisten eleistä ja ilmeistä voi päätellä jopa enemmän kuin sanoista. Viestintä onkin haasteellista, sillä teemme sitä koko aika, vaikka emme edes tiedosta sitä.

Viestinnän teoriat

Organisaatiokäyttäytyminen
- painotetaan kulttuuria, ihmissuhdenäkökulmaa ja valtanäkökulmaa

Diskurssiteoria
-kieli toimii organisaation rakentajana


Viestinnän tasot

Opin, että viestinnän tasoja ovat kahden välinen viestintä, pienryhmäviestintä, yhteisöviestintä ja joukkoviestintä.  Kolmea ensimmäistä voidaan toteuttaa ihmisten välillä suoraan tai välillisesti. Joukkoviestintä tarkoittaa viestintää yhdeltä monille. Viesti leviää laajasti kaikkien saataville eli yleisö on suuri ja anonyymi. Viestintää lähettää tässä organisaatio, ei yksityishenkilö.


Työyhteisöviestintä

Työyhteisöviestinnän työkaluja ovat esimerkiksi kokoukset, intranet, viikkotiedote, henkilöstölehti ja perehdyttämistilaisuudet. Nämä ovat tärkeitä organisaation toiminnan kannalta.

Luennolla opin, että viestintä liittyy myös markkinointiin ja brändäykseen. Brändit tekevät valinnan asiakkaan kannalta helpommaksi. Brändeillä on suuri merkitys, koska totta kai ihmiset haluavat ostaa tuotteen/palvelun joka on brändiltään tunnettu ja luotettava. Ihmiset ovat valmiita maksamaan suuriakin summia saadakseen juuri tietyn merkkisen tuotteen, vaikka ”huonompaa” merkkiä olevan ja täysin vastaavan tuotteen saisi paljon halvemmalla.


-Jenni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti