Osallistuin
viime vuonna johtamisen kurssille, mutten ollut erityisen tyytyväinen
arvosanaani ja päätin sitä tulla korottamaan. Satuin viime vuonnakin
kirjoittamaan innovaatioista, erityisesti siitä näkökulmasta miten innovaatiot
Suomen julkisessa keskustelussa silloin koettiin. Ajattelin kuitenkin tänä
vuonna ottaa eri näkökulman aiheeseen, sillä innovaatioiden asema Suomessa ei
ole valitettavasti muuttunut mihinkään.
Mielestäni
innovaatioita ei voi perinteisessä mielessä johtaa. Innovaatioita ei voi
pakottaa, sillä innovaatiot ovat herkkiä ja hauraita muiden kommenteille ja ympäristön odotuksille. Johtajan olisi
mahdollistettava relationaalinen tila, jossa innovaatiot voivat syntyä ja
kukoistaa. Relationaalisella tilalla tarkoitetaan yhteiskunnallisesti
syntynyttä tilaa, jota tulkitaan subjektiivisesti ja kulttuurillisesti.
Rationaalinen tila ei ole vain fyysinen rakenne tai ulottuvuus, vaan
sosiaalinen ja erottamattomasti osa yhteiskuntaa (Häkli 1999).
Tätä kautta
innovaatiot kytkeytyvät voimakkaasti luottamukseen ja henkilökunnan
sitouttamiseen. Henkilökunta on nostettava objektin asemasta, luvusta
papereissa, aktiiviseksi kokijaksi ja näkijäksi, sekä erityisesti tekijäksi.
Johtajan olisi kyettävä saamaan henkilökunta kokemaan olevansa osa yhteisöä, ja
luottamanaan siihen että hänen mielipiteillään ja ajatuksillaan on merkitystä.
Samalla johtajan on kyettävä luottamaan omiin alaisiinsa, ja annettava heidän
kokeilla asioita, jotka saattavat aluksi vaikuttaa hyvinkin omituisilta.
Erityisesti
nykymaailmassa innovaatioiden johtamiselle voi olla haastavaa saada työntekijät
tuntemaan luottamusta, ja että he olevat osa yhteisöä. Paikattomuuden kokemukset
syövät luottamusta ja siten pohjaa innovoinnilta. Käytän käsitettä paikka kuten
Relph (1976), jolloin paikka viittaa ihmisten juurtumisen ja kotiutumisen
tunteisiin, ja paikattomuus juurettomuuteen ja ulkopuolisuuteen. Tämän takia
innovaatioiden johtamisessa olisi tartuttava voimakkaasti ulkopuolisuuden
kokemuksiin ja selvitettävä niiden taustat, sillä paikat toimivat ihmisten
identiteetin ja turvallisuuden tunteen keskuksina, josta työpaikka ottaa ison
osan. Vaikka innovaatiot samalla vaativat tietynlaista turvattomuutta ja
kaaosta, niiden luomisessa ei saisi mennä liian pitkälle. Olisi liikuttava pois
yhdenmukaistavasta suunnittelusta kohti yksilöitä paremmin huomioivaan
työyhteisöön, ettei paikattomuudesta tulisi hallitseva voima.
Samalla olen
vahvasti sitä mieltä, että innovointiin voi opettaa. Suomi on jo Euroopan komission
tutkimuksen mukaan yksi innovoinnin kärkimaista, ja finanssialan
toimintaympäristössä Euroopan Unionin johtajamaa. Tämä liittynee vahvasti
Suomen korkeaan koulutusasteeseen, ja suomalaiseen koulutussysteemiin, jossa
arvostetaan voimakkaasti kriittistä ajattelua. Mielestäni kuitenkin Suomessa
voitaisiin koulutuksessa panostaa enemmän kokeilemisen rohkaisemiseen.
Suomalaiset ovat stereotyyppisesti varsin umpimielistä ja hiljaista kansaa, ja
töröttävä naula herkästi isketään takaisin alas. Jos meitä nuoresta asti
kannustettaisiin kokeilemiseen ja ideoiden esittämiseen, voisimmeko päästä koko
maailman innovaatiojohtajiksi? Kenties.
~Katriina
Lähteet:
https://joppidiary.blogspot.fi/
Häkli, J. (1999). Meta Hodos - Johdatus Ihmismaantieteeseen
Relph, E. (1976). Place and Placeness. London: Pion.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2486_fi.htm
(testattu 4.12.2016)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti